The challenges of teacher training: origin and validity
Keywords:
Challenges, Teacher training, Origin, ValidityAbstract
The training of teachers in the country is a priority, due to the importance of the education of the new
generations. For this reason, it is relevant to interpret the formative process in terms of the challenges it
faces from its origins to the present, a problem under debate. This article arises as part of the investigation:
Pedagogy in teacher training in the four recent reforms of educación normal; developed with a qualitative
methodology with the hermeneutic hospitality of Ricoeur, where the dialogue was the mediation for the
understanding of reality and theory. Among the findings, we recognize the complexity that training represents
in troubled times, due to the vertiginous changes that we experience daily in the different spheres of
society and their implications in the training processes. In its polysemy lies the possibility to guide teacher
training in the chronotope.
References
Arnaut, Alberto (1998), Historia de una profesión, los maestros de educación primaria en México, 1887-1994, Ciudad de México, SEP.
Ávila, María del Carmen (2004), Formación de profesores, Toluca, ISCEEM.
Curiel, Martha (1982), “La educación normal” en Fernando Solana y Raúl Cardiel Reyes (comps.), Historia de la educación pública en México, Ciudad de México, SEP/FCE.
Davini, María Cristina (2008), La formación docente en cuestión: política y pedagogía, Buenos Aires, Paidós.
Ferry, Gilles (1990), El trayecto de la formación, Ciudad de México, Paidós.
Filloux, Jean Claude (1996), Intersubjetividad y formación. El retorno sobre sí mismo, Buenos Aires, Ediciones Novedades Educativas.
Galván Lafarga, Luz Elena (1999), “Tradición magisterial. Formación de maestras y maestros en México”, La vasija, 2 (4), Ciudad de México, Vasija, A. C., pp. 87-98.
Hargreaves, Andy (2005), Profesorado, cultura y postmodernidad, España, Ediciones Morata.
Honoré, Bernard (1980), Para una teoría de la formación, España, Narcea.
Popkewitz, Thomas (2009), Cosmopolitismo y la era de la reforma escolar, España, Ediciones Morata.
Rébsamen, Enrique (2001), Obras completas. Tomo I, en Ángel Hermida Ruíz (comp.), Veracruz, Gobierno del Estado de Veracruz.
Sahlberg, Pasi (2013), El cambio educativo en Finlandia, Buenos Aires, Paidós.
Tanck de Estrada, Dorothy (1984), La educación ilustrada, 1786-1836: educación primaria en la ciudad de México, Ciudad de México, El Colegio de México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.