Socio-emotional education: the pears of the elm. Some implications of the proposal

Authors

Keywords:

Socio-Emotional Education, Basic Education Curriculum, Ethics, Emotion, Psychoanalysis

Abstract

This essay questions some referents of the theoretical-epistemological foundation of the so-called socioemotional education (ESE), which since 2018 was integrated as part of the basic education curriculum. Two key ESS assumptions that are refuted are taken from Daniel Goleman: the assumption that the emotional mind dominates the thinking mind; as well as the thesis that emotional intelligence is more important than
cognitive intelligence. They are analyzed theoretically from a psychoanalytic interpretation. In the same sense, several arguments proposed by the Ministry of Public Education are examined, with which it tries to justify having included such content in the plans and programs of the basic level of education. It also reflects on the implication of the professional role of teachers in socio-emotional education.

Author Biography

José Antonio Romero Rangel, ISCEEM

Profesor de Educación Primaria. Licenciado en Psicología por la UAEMex. Licenciado en Psicología Educativa por la FEP. Maestro en Ciencias de la Educación por el ISCEEM. Maestro en
Psicología Clínica por la UAEMéx. Docente de Asignatura de la Facultad de Ciencias de la Conducta de la UAEMéx. Docente Investigador del ISCEEM desde 1991. Psicoanalista.

References

Costin, Claudia y Coutinho, Alan (2018), “Reduciendo la Brecha entre la Educación y la Fuerza de Trabajo: estrategias para satisfacer necesidades cambiantes y mitigar futuras desigualdades”, en T20 Puentes al futuro de la educación: recomendaciones de política para la era digital, Argentina, T20/CARI/ CIPPEC, <https://goo.su/Pbrj>, 30 de octubre de 2021.

De Certeau, Michel (1993), La escritura de la historia, México, Universidad Iberoamericana.

Durkheim, Emile (2001), Educación y sociología, México, Colofón.

Giroux, Henry (1997), Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, México, Paidós.

Gómez, Mendoza Miguel Ángel (2000), “La Educación en La Teoría Crítica Max Horkheimer y Theodor W Adorno”, Revista de Ciencias Humanas – UTP, (24), Colombia, Pereira.

Goleman, Daniel (2003), La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual, Barcelona, Kairós.

López, Daniel (2018), Emoción y Sentimiento, Barcelona, Ariel.

Menéndez, David (2018), “Aproximación crítica a la Inteligencia Emocional como discurso dominante en el ámbito educativo”, Revista Española de Pedagogía, 76 (269), España, UNIR, pp. 723, doi: https://doi.org/10.22550/ REP76120180

Piaget, Jean (1981), Problemas de Psicología Genética, Barcelona, Ariel.

Savater, Fernando (1997), El valor de Educar, Barcelona, Ariel.

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2017a), Aprendizajes clave para la educación integral. Tutoría y Educación Socioemocional. Educación Secundaria. Plan y Programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación, Ciudad de México, SEP.

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2017b), Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica, Ciudad de México, SEP.

Published

2024-03-19