Management positions in higher education: gender and leadership
Keywords:
Higher Education, Gender, Equality and LeadershipAbstract
This paper seeks to establish the relationship between higher education and the exercise of leadership
exercised by people who access hierarchical positions, as well as the way in which gender is present and
becomes a factor that can determine that access. The methodology used in this research is of a qualitative
nature, which is why a multiple case study was carried out, which seeks to reveal the case of three
women who hold a management position in Normal Schools in the State of Mexico. Therefore, leadership
and managerial positions are approached from the relationship that is present from the decision-making
process and how it is associated with the figure of authority and power that is culturally assigned to the
male gender within the academic environment, which it is a clear example of the androcentric practices that
make women invisible in access to hierarchical positions, which has to do with the historical-socio-cultural
tradition.
References
Arroyo, Dalku (2021), “Liderazgo de mujeres en la educación: una perspectiva desde las líderes escolares
chilenas”, Revista INTEREDU, 2 (3), Chile, Universidad de Los Lagos, pp. 9-32.
Astelarra, Judith (2005), Veinte años de políticas de igualdad, Madrid, Cátedra.
Burrell, Gibson y Hearn, Jeff (1989), “The sexuality of organization”, en Jeff Hearn, Deborah Sheppard, Peta
Tancred y Gibson Burrell (eds.), The Sexuality of Organization, Londres, Sage, pp. 1-28.
Callejo Gallego, Javier; Gómez Esteban, Concepción y Casado Aparicio, Estela (2004), El techo de cristal en
el sistema educativo español, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Cancino Cancino, Víctor y Vera Monrroy, Leonardo (2017), “Políticas educativas de fortalecimiento del liderazgo
directivo: desafíos para Chile en un análisis comparado con países OCDE”, Ensaio: Avaliação e
Políticas Públicas em Educação, 25 (94), Brasil, Fundação Cesgranrio, pp. 26-58, https://doi.org/10.1590/
S0104-40362017000100002
Carrasco Macías, María José (2002), “Análisis e incidencias de los estilos directivos de las mujeres en centros escolares de contextos desfavorecidos”, tesis de doctorado, Huelva, Universidad de Huelva.
CAU (Colegio de Académicas Universitarias) (2001), La universidad que queremos las académicas: Logros, perspectivas y propuestas, Ciudad de México, S y G Editores.
Coronel Llamas, José Manuel; Moreno Sánchez, Emilia y Padilla-Carmona, María Teresa (2002), “La gestión y el liderazgo como procesos organizativos: contribuciones y retos planteados desde una óptica de género”, Revista de Educación, 327, España, Ministerio de educación y formación profesional, pp. 157-168.
Cortina, Regina (2000), “Desafíos para la equidad de género en la política educativa en México”, en González, Rosa María (coord.), Construyendo la diversidad. Nuevas orientaciones en género y educación, Ciudad de México, SEP/UPN.
Crawford, Mary (2006), Transformations: women, gender and psychology, Boston, McGraw-Hill.
Sánchez, Lorena (2013), Programa Nacional para la Igualdad de Oportunidades y no Discriminación contra las Mujeres PROIGUALDAD 2013-2018, Ciudad de México, INMUJERES.
Díez Gutiérrez, Enrique Javier; Terrón Bañuelos, Eloína y Anguita Martínez, Rocío (coords.) (2006), La cultura de género en las organizaciones escolares. Motivaciones y obstáculos para el acceso de las mujeres a los puestos de dirección, Barcelona, Octaedro.
Eagly, Alice y Johannesen-Schmidt, Mary (2001), “The Leadership Styles of Women and Men”, Journal of Social Issues, 57 (4), The Society for the Psychological Study of Social Issues, pp. 781-797, doi: 10.1111/0022-4537.00241
Eagly, Alice y Karau, Steven (2002), “Role congruity theory of prejudice toward female leaders”, Psychological Review, 109 (3), Washington DC, American Psychological Association, pp. 573-598, doi: 10.1037/0033-295X.109.3.573
Eguskiza, María Jesús (1996), “Mujeres y gestión educativa”, en Gairín, Joaquín y Darder, Pere (coords.), Organización y gestión de centros educativos, Barcelona, Ciss Praxis.
Escobar, Mariona (2003), “Mujer y dirección”, Organización y Gestión Educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 11 (3), España, Ciss Praxis, p. 52.
Fernández Sánchez, Juan (coord.) (1996), Varones y mujeres. Desarrollo de la doble realidad del sexo y el género, Madrid, Pirámide.
Gairín, Joaquín y Villa, Aurelio (coords.) (1999), Los equipos directivos de los centros docentes. Análisis de su funcionamiento, Bilbao, Universidad de Deusto.
Garay, Adrián de y Valle, Gabriela del (2012), “Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3 (6), Ciudad de México, Universia y el IISUE-UNAM, pp. 3-30.
García de León, María Antonia y García de Cortázar, María Luisa (eds.) (2001), Las académicas (profesorado universitario y género), Madrid, Instituto de la Mujer (Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales).
García Garrido, José Luis (1996), Diccionario europeo de la educación, Madrid, Dykinson.
Heilman, Madeline (2001), “Description And Prescription: How Gender Stereotypes Prevent Women’s Ascent Up the Organizational Ladder”, Journal of Social Issues, 57 (4), The Society for the Psychological Study of Social Issues, pp. 657-674, https://doi.org/10.1111/0022-4537.00234
Hernández Palomino, Jorge; Rodríguez Mora, Manuel y Espinoza, José de Jesús (2010), “Mujeres directivas en las MIPYMES de México”, Revista Internacional Administración & Finanzas (RIAF), 3 (1), The Institute for Business and Finance Research, pp. 15-24.
Herriott, Robert E., y A. Firestone William (1983), “Multisite Qualitative Policy Research: Optimizing Description and Generalizability”, Educational Researcher, 12 (2), pp.14-19, https://doi.org/10.3102/0013189X012002014
Hofstede, Geert (1999), Culturas y organizaciones: el software mental, la cooperación internacional y su importancia para la supervivencia, Madrid, Alianza.
Iyanga Pendi, Augusto (2003), Política de la educación y la globalización neoliberal, Valencia, Universitat de València.
Kaufmann, Alicia (1999), “Tercer milenio y liderazgo femenino”, en Nuño Gómez, Laura (coord.), Mujeres: de lo privado a lo público, Madrid, Tecnos, pp. 177-186.
Latapí, Pablo (1982), Temas de política educativa (1976-1978), Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica.
Mizerit, Marcos (1994), Economía y Política Educativa en Planificación y Administración Educativa, Ciudad de México, ILCE.
Molero, Fernando (2009), Mujer y liderazgo en el siglo XXI: una aproximación psicosocial a los factores que dificultan el acceso de la mujer a los puestos de alta responsabilidad, Madrid, Instituto de la Mujer.
Moncayo, Bibiana y Zuluaga, David (2015), “Liderazgo y género: barreras de mujeres directivas en la academia”, Pensamiento y Gestión, (39), Barranquilla, Universidad del Norte, pp. 142-177, doi: http://dx.doi.org/10.14482/pege.38.7703
OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos) (2018), Construir un México inclusivo: políticas y Buena Gobernanza para la Igualdad de Género, Ciudad de México, INMUJERES.
Ordorika, Imanol (2015), “Equidad de género en la Educación Superior”, Revista de la educación superior, 44 (174), Ciudad de México, Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, pp. 7-17.
Pallarès Piquer, Marc (2012), “La cultura de género en la actualidad: actitudes del colectivo adolescente hacia la igualdad”, Tendencias Pedagógicas, (19), España, Universidad Autónoma de Madrid, pp.189‐209.
Pateman, Carole (1996), “Críticas feministas a la dicotomía público/privado”, en Carme Castells (coord.), Perspectivas feministas en teoría política, Barcelona, Paidós.
Pedró, Francesc y Puig, Irene de (1999), Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada, Barcelona, Paidós.
Pérez Serrano, Gloria (2001), Investigación cualitativa. Retos e interrogantes, Madrid, La Muralla.
Piussi, Anna Maria (1997), Enseñar ciencia: autoridad femenina y relaciones en la educación, Barcelona, Icaria Editorial.
Radl Philipp, Rita (2001), Cuestiones actuales de Sociología del género, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
Ramírez, Rafael (1999), What it Means to be a Man: Reflections on Puerto Rican Masculinity, Nueva Jersey, Rutgers University Press.
Ridgeway, Cecilia L. (2001), “Gender, Status, and Leadership”, Journal of Social Issues, 57 (4), The Society for the Psychological Study of Social Issues, pp. 637-655, https://doi.org/10.1111/0022-4537.00233
Rodríguez Gómez, Roberto (1999), “Género y políticas de educación superior en México”, Revista de Estudios de Género. La Ventana, 1 (10), Ciudad de México, Universidad de Guadalajara, pp. 124-159.
Sánchez, Marita y Lavié, José Manuel (2011), “El liderazgo y la asunción de cargos académicos en función del género”, en Tomàs-Folch, Marina (coord.), La universidad vista desde la perspectiva de género. Estudios sobre el profesorado, Barcelona, Editorial Octaedro, pp. 15-42.
Santos Guerra, Miguel Ángel (2006), La escuela que aprende: Retos, dificultades y esperanzas, Madrid, Morata.
Schein, Virginia E. (2001), “A Global Look at Psychological Barriers to Women’s Progress in Management”, Journal of Social Issues, 57 (4), The Society for the Psychological Study of Social Issues, pp. 675-688, https://doi.org/10.1111/0022-4537.00235
Stake, Robert. E. (2005), Investigación con estudio de casos, Madrid, Morata.
Tomàs-Folch, Marina (1997), Temes bàsics d’organització i gestió d’insitucions d’educació no formal, Barcelona, Servei de Publicacions de la UAB.
Torres Santomé, Jurjo (1996), El curriculum oculto, Madrid, Morata.
Venegas, Mar (2010), “La igualdad de género en la escuela”, Revista de Sociología de la Educación-RASE, 3 (3), España, Universitat de València, pp. 388-402.
Villa, Paola (2013), “The role of the EES in the promotion of gender equality in the labour market: a critical appraisal”, Gender and the European labour market, Londres, Routledge, pp. 135-167.
Yin, Robert (1984), Case Study Research. Design and Methods, Londres, SAGE.
Zabludovsky, Gina (2007), “México: mujeres en cargos de dirección del sector privado”, Revista Latinoamericana de Investigación, 38, pp. 9-26.
Zubieta García, Judith y Marrero Narváez, Patricia (2005), “Participación de la mujer en la educación superior y la ciencia en México”, Agricultura, Sociedad y Desarrollo, 2 (1), Ciudad de México, Colegio de Postgraduados, pp. 15-28.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.