Heuristics: challenge of the equilateral triangle solved by teachers of Higher Secondary Education

Authors

Keywords:

Mathematics teaching, Problem solving, Strategies, Geometry

Abstract

The objective of this paper is to identify the heuristics of Higher Secondary Education (EMS) mathematics teachers when solving an equilateral triangle problem. It is contextualized in the concern for the mathematics performance of Mexican EMS students. It is based on a case study. In the findings, four mathematics teachers at EMS combined several heuristics when solving an equilateral triangle problem, starting from a unique approach, reflecting their experience and professional preferences. The conclusions highlight the heuristics used by teachers, underlining the importance of reflecting on their solution processes and sharing strategies with their students to promote mathematical reasoning. The relevance of integrating these strategies in the classroom to promote a deeper and lasting understanding of mathematics is highlighted.

Author Biography

Liliana Marín Rodríguez, ISCEEM

Es maestra en Investigación de la Educación por el Instituto Superior de Ciencias de la Educación
del Estado de México (ISCEEM). Actualmente es estudiante del programa de Doctorado
en Ciencias de la Educación en el mismo instituto. Labora en la Escuela Preparatoria Oficial No.
169. Su línea de investigación es Educación Matemática. Es autora de “Profesores de Educación
Media Superior resuelven el problema de Polya: cuadrado inscrito en un triángulo”, próximo a
publicarse con la editorial South Florida Journal of Development de la ciudad de Miami.

References

Alexander, Daniel C. y Koeberlein, Geralyn M. (2013), Geometría 5a. edición, México, Cengage Learning Editores,

S.A. de C.V.

Amalina, Ijtihadi Kamilia y Vidákovich, Tibor (2023), “Cognitive and socioeconomic factors that influence the

mathematical problem-solving skills of students”, Heliyon, 9(9), USA, Cell Symposia, pp. 1-11, https://doi.org/10-1016/j.heliyon.2023.e19539, 5 septiembre de 2023.

Casey, John (2007), The first six books of the elements of Euclid, USA, Proofreading team.

Hourigan, Mairéad y Leavy, Aisling M. (2022), “Elementary teachers’ experience of engaging with teaching through problem solving using lesson study”, Mathematics education research group of Australasia, 35,

Limerick, University of Limerick, pp. 901-927, doi: 10.1007/s13394-00418-w, 15 de agosto de 2023.

INNE (Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación), (2019), “Informe de resultados PLANEA EMS 2017. El aprendizaje de los alumnos de Educación Media Superior en México. Lenguaje y comunicación y matemáticas”, México, INNE, https://goo.su/2FRZZ, 29 de agosto de 2023.

Kaitera Susanna y Harmoinen Sari (2022), “Developing mathematical problem solving skills in primary school by using visual representations on heuristics”, LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 10 (2), Helsinki, University of Helsinki, pp. 111-146, doi: 10.31129/LUMAT.102.1696, 5 de

septiembre de 2023.

Lester, Frank K. y Cai, Jinfa (2016), “Can mathematical problem solving be taught? Preliminary answers from

thirty years of research,” In P. Felmer, E. Pehkonen, & J. Kilpatrick (eds.), Posing and solving mathematical

problems: advances and new perspectives, Berlin, Research in Mathematics Education, Springer, pp.117-

, doi:10.1007/978-3319-28023-38, 27 de agosto de 2023.

Mejía Rodríguez, Fernando (2023), “El diseño de tareas matemáticas por profesores: área del triángulo”,

Revista ISCEEM, 1(32), Toluca, Instituto Superior de Ciencias de la Educación (ISCEEM), pp. 83-96, https:/7wstMdG, 18 de agosto de 2023.

Mejoredu (Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación), (2020), “Repensar la evaluación para

la mejora educativa. Resultados de México en PISA 2018”, México, MEJOREDU, https://goo.su/qWIN, 29 de agosto 2023.

NCTM (National Council of Teachers of Mathematics), (2015), “Principles to actions: ensuring mathematical

success for all”, NCTM, https://goo.su/k4sW8, 29 de agosto de 2023.

OE CD (Organization for Economic Co-operation and Development), (2023), “PISA 2022 PISA ResultsCountry

Notes-México”, OECD, https:doi.org/10.1787/8b913f19-es, 29 de agosto de 2023.

Palomino-Alca, Julia Teresa y Osorio-Vidal, Víctor Gilberto (2023), “El aprendizaje basado en problemas para

el logro de competencias en educación superior”, Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y

Valores, X (2), Toluca, Asesorías y tutorías para la investigación científica en la Educación Puig-Salabarría

S.C, pp. 1-20, http://doi.org/1046377/dilemasv2i10.3484, 18 de agosto de 2023.

Polya, G. (1965), Cómo plantear y resolver problemas, México, Editorial Trillas.

Rott, Benjamín (2015), “Rethinking heuristics–characterizations and vignettes”, LUMAT: International journal

on math, science and technology education, 3(1), Helsinki, Centro LUMA de Finlandia, pp. 122-126,

Santos Trigo, Luz Manuel (2014), La resolución de problemas matemáticos. Fundamentos cognitivos 2a ed.,

México, Trillas, Asociación Nacional de Profesores de Matemáticas.

Schönfeld, Alan H. (1985), Mathematical problem solving, London, Academic.

SEP (Secretaría de Educación Pública), (2023), “Progresiones de aprendizaje del recurso sociocognitivo.

Pensamiento matemático”, México, SEP, 29 de agosto de 2023.

Soledispa-Chico, Georgina Elizabeth y Parra Romero, Scarlett Mariela (2024), “Estrategias heurísticas en las capacidades de resolución de problemas matemáticos”, Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(especial),

Venezuela, Universidad Nacional Experimental Politécnica Antonio José de Sucre, pp. 88-97, https://doi.org/10.47460/uct.v28iSpecial/.775, 25 de agosto de 2023.

Stake, Robert E. (2020), Investigación con estudio de caso, Madrid, Ediciones Morata.

Vicente, Santiago; Verschaffel, Lieven; Sánchez, Rosario y Núñez, David (2022), “Arithmetic word problem solving. Analysis of Singaporean and Spanish textbooks”, Educational studies in mathematics, 111, Berlin,

Springer, pp. 375-397, https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1421606, 2 de septiembre de 2023.

Yin, Robert K. (2018), Case study research and applications, Sixth edition, USA, SAGE.

Published

2024-10-01