Rise and importance of MOOCs after the COVID-19 pandemic
Keywords:
MOOC, Pandemic, Online Education, Free Course, Covid-19Abstract
The massive open online courses, MOOCs, were an incentive to continue with the training of thousands of people around the world during the COVID-19 pandemic. The objective of this research was to learn about the impact of MOOCs after the contingent period, as well as their acceptance and functionality. The sample consisted of the 32 directors of the CECATI of Mexico City, through a survey with a mixed approach. The results showed that 87.5% of the population affirmed that there was a significant impact on their training and 91.7% said that these courses met their expectations. These results confirm that MOOCs have been an easily accessible and far-reaching training support tool. At the same time, they promote quality distance education mediated by digital technologies.
References
Aguado, J. (2020), “Los MOOC: ¿sustituto o complemento de la formación tradicional?”, Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (16), Madrid, España, Centro de Estudios Financiero, pp. 41-62, <https://goo.su/2kY30e>, 10 de enero de 2024
Bauman, Z. (2007), Liquid times: living in an age of uncertainty. Cambridge: Polity Press.
Bournissen, J.M.; Tumino, M.C. y Carrión, F. (2019), “MOOC: evaluación y medición de la calidad percibida”, International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 11, pp18-32,< https://goo.su/ldSppl>, 20 de febrero de 2024
CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2020), El desafío social en tiempos del COVID-19. Informe Especial COVID-19, (3), Santiago de Chile, CEPAL.
El Khadiri, K.; Labouidya, O.; El Kamoun, N. y Hilal, R. (2019), “Success Factors in A Mooc Massive Device: Questions
And Challenges”, Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 97(4), pp.1167-1178.
Fernández-Márquez, E.; Leiva-Olivencia, J. J. y López Meneses, E. (2018), “Competencias digitales en docentes de Educación Superior”, Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), pp. 213-231.
García-Peñalvo, F. J.; Fidalgo-Blanco, A. y Sein-Echaluce, M. L. (2017), “Los MOOC: un análisis desde una perspectiva de la innovación institucional universitaria”, La cuestión universitaria, Madrid, Universidad
Politécnica de Madrid/ Cátedra UNESCO, <https://cutt.ly/5d0TZQg>, 20 de diciembre de 2023.
García-Leal, M., Medrano-Rodríguez, H., Vázquez-Acevedo, J., Romero-Rojas, J. y Berrún-Castañón, L. (2021), “El aprendizaje electrónico en tiempos de pandemia: eficacia terminal de un MOOC”, Revista Andina de
Educación, 4 (1), Lima, Perú, Universidad Andina del Cusco, p. 98, <https://acortar.link/u6CG8p.>, 20 de diciembre de 2023.
Gómez Galán, J., Lázaro-Pérez, C. y Martínez-López, J. (2020), “Situación actual de los cursos MOOC y su
impacto en las organizaciones universitarias: revisión teórica”, VIII Congreso Virtual Internacional Transformación
e Innovación en las Organizaciones, España y Puerto Rico, Universidad Extremadura/ Universidad
de Ana G. Méndez, p. 187.
González, Á., & Carabantes, D. (2017), “MOOC: medición de satisfacción, fidelización, éxito y certificación de
la educación digital”, RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), Madrid, AIESAD, pp.
-123, <https://goo.su/zo3qV>, 20 de enero de 2024
Hansen, J. D. y Reich, J. (2015), “Democratizing education? Examining access and usage patterns in massive
open online courses”, Science, 350(6265), Washington, D.C. United States. American For the Advencement
of Science, pp. 1245-1248.
Hotmart Company (2019), “Qué son las plataformas LMS (Learning Management System)”, Hotmart, 7 de
noviembre de 2023, <https://goo.su/yv1EwW>, 1 de febrero de 2024
López C. (2014), “Los MOOC como una alternativa para la enseñanza y la investigación”, Toluca, México. 3er
coloquio internacional TIC, Sociedad y Educación: Relato de experiencias, <https://cutt.ly/ofd1YUw>,
de febrero de 2024.
Luna, V., & González-Flores, P. (2020), “Transformaciones en educación médica: innovaciones en la evaluación
de los aprendizajes y avances tecnológicos (parte 2)”, Revista Investigación en Educación Médica,
(34), Ciudad de México, UNAM/ Sociedad Mexicana de Educación Médica, pp. 87-99, <https://goo.su/
XYTtgs>, 19 de enero de 2024.
Mercado del Collado, R. (coord.) (2018), Cursos masivos abiertos en línea MOOCs: el caso de México, Argentina,
Editorial Brujas, p.103.
Moreno-Marcos, P.; Muñoz-Merino,P.; Maldonado-Mahauad, J.; Pérez-Sanagustín, M.; Alario-Hoyos, C., & Delgado
Kloos, C. (2020), “Temporal analysis for dropout prediction using self-regulated learning strategies in
self-paced MOOCs”, Computers and Education, 145, Oxford, Reino Unido, El Servier, p.85, <https://goo.su/3fCNg>,
de marzo de 2024.
Núñez, A. (2019), Propuesta de una metodología para el diseño instruccional de Cursos en Línea Masivos y
Abiertos Ciudad de México, México, Universidad Autónoma de México,< https://acortar.link/Ne2Jk8>,
diciembre.
Qaffas, A.; Kaabi, K.; Shadiev, R., & Essalmi, F. (2020), Education and Information Technologies. Towards
an optimal personalization strategy in MOOCs. Dordrecht, Paises Bajos, Springer,
link/510mzk>, 20 de diciembre de 2023.
Salas, Q.; Morales, M.; Villota, W. y López Meneses, E. (2019), “University students perceptions on the free mass
training courses online”, International Journal of Educational Excellence, 5(1), pp. 63-65.
Trucco, D. y A. Palma (eds.) (2020), Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los
estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay. Documentos de Proyectos, Santiago
de Chile, CEPAL.
United Nations (2020), Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond. United Nations,
ly/bdHJEhX>, 15 de febrero de 2024.
Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., Infante-Moro, A., & López-Meneses, E. (2020), “Incidence of a Non-Sustainability
Use of Technology on Students’ Reading Performance in Pisa”, Sustainability, 12(24), Basilea,
Suecia, MDPI, <https://doi.org/10.3390/su122410568>, 26 de noviembre de 2024
Vázquez, E.; López, E. y Sarasola, J. (2013), La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC, Barcelona,
Octaedro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.